Wat brengt 2023 voor Central Bank Digital Currencies (CBDC’s)?
Ontwikkeling van een CBDC

Sinds 2021 hebben veel regeringen en overheidsinstanties hun inspanningen op het gebied van digitale valuta van de centrale bank (CBDC’s) opgevoerd. Centrale banken gaan van overleg naar de experimenteerfase en bouwen actief aan de betalingssystemen van de volgende generatie, ondersteund door hun regeringen.

Met de groeiende concurrentie van wereldwijde digitale activa, is een CBDC het middel van een centrale bank om haar rol in het monetaire systeem van een land te doen herstellen. Echter, zelfs nu de uitrol van CBDC intenser wordt, is de toekomst van deze centraal ondersteunde valuta’s over de hele wereld nog steeds onzeker.

Overzicht wereldwijde acceptatiegraad CBDC’s

Volgens verschillende onderzoeken van onder andere Atlantic Council zijn meer dan 100 landen actief in de onderzoeks- en ontwikkelingsfase voor CBDC’s. Elf landen hebben hun CBDC-programma gelanceerd, waaronder Jamaica, Nigeria en de Bahama’s. En vele overige landen zitten in de pilotfase, zoals China, India en ook de Europese Unie.

Met name China heeft veel succes gehad in de pilotfase met zijn digitale yuan, waarbij er meer dan $14 miljard aan transacties werd verhandeld. Ten slotte hebben sommige landen, waaronder Ecuador en Denemarken, de mogelijkheid onderzocht om CBDC’s te lanceren, maar hebben sindsdien hun inspanningen gepauzeerd.

De nieuwste deelnemer aan de CBDC-race: India

India’s CBDC-project met de e-rupee heeft wereldwijde belangstelling gewekt. Als de grootste democratie ter wereld met een enorm digital asset -gebruikersbestand, is India de perfecte locatie om een ​​grootschalige CBDC-campagne te implementeren.

De directe concurrent van de e-rupee, UPI – het huidige digitale betalingssysteem van India heeft meer dan 376 banken aan boord en verwerkt momenteel maandelijkse transacties van meer dan $ 1,4 biljoen, een solide basis voor het bouwen van digitale valuta-infrastructuur. Momenteel is de e-rupee-pilot beperkt tot bankiers en geselecteerde particuliere klanten in India. Gezien het G-20-voorzitterschap van India, kan het standpunt wat India heeft over CBDC’s en de prestaties van e-roepie de andere 18 G-20-landen beïnvloeden bij hun eigen potentiële CBDC-uitrol.

Toekomst van CBDC’s: voorspellingen en verbeterpunten

CBDC-adoptieproblemen

Ondanks het wijdverspreide enthousiasme onder regeringen en centrale banken, is de acceptatie van bestaande digitale valutaprojecten stroef. Er zijn verschillende belemmeringen voor adoptie die CBDC’s tegengaan. Zoals het Internationaal Monetair Fonds (IMF) stelt in zijn paper over directe betalingen, is er vanuit het oogpunt van de consument weinig verschil tussen instant betalingssystemen en CBDC’s, aangezien beide snel zijn, worden ondersteund door de centrale overheid en gratis zijn.

CBDC’s moeten dus tastbare voordelen bieden voor gebruikers om over te stappen van een reeds werkend systeem. De e-roepie van India is bijvoorbeeld van plan zich te richten op degenen die geen bankrekening hebben, in tegenstelling tot UPI, dat bank-naar-bank-overschrijvingen mogelijk maakt. Verder staat UPI geen grensoverschrijdende transacties toe, maar CBDC’s kunnen dit probleem mogelijk aanpakken zodra er een wereldwijde standaard is vastgesteld.

Er zullen grootschalige stimulerings- en marketingcampagnes moeten worden opgetuigd om de acceptatie van CBDC te stimuleren. Deze kunnen variëren van gratis geld en belastingvoordelen tot vrijstellingen van buitenlandse transactiekosten en salarissen in de publieke sector betaald met CBDC’s.

In landen met restrictievere financiële wetten kan stimulering er echter heel anders uitzien, waarbij soms fundamentele mensenrechten worden geschonden. Nigeria is bijvoorbeeld van plan geldopnames van meer dan $ 225 per week bij geldautomaten te verbieden, waarbij voor hogere bedragen 5% verwerkingskosten in rekening worden gebracht. Dit is een duidelijke poging om het cash loze beleid van Nigeria en de matige acceptatie van zijn CBDC, eNaira, te stimuleren.

Landen die het voorbeeld van China volgen (waar cryptocurrencies verboden zijn) kunnen mogelijk aanzienlijke beperkingen opleggen aan cryptocurrencies en stablecoins om de adoptie van CBDC te stimuleren.

Een focus op CBDC-technologie

Het ontwerpen van een financieel systeem voor een heel land is een enorme onderneming. Het is niet verwonderlijk dat er onderweg meerdere technische obstakels zijn geweest toen regeringen hun gecentraliseerde digitale valuta uitrolden. Een bankier vertelde eerder deze maand dat de Indiase e-roepie momenteel “inefficiënter” is dan traditioneel bankieren. Evenzo hebben Nigeriaanse gebruikers het moeilijk gevonden om eNaira te gebruiken, ondanks het feit dat het een wettig betaalmiddel is in het land.

Op basis van de Google-recensies voor de eNaira-app lijkt dit sentiment uniform te zijn voor de meeste Nigeriaanse Android-gebruikers. De plannen van Nigeria om een ​​beleid zonder contant geld aan te moedigen wanneer veel gebruikers hun rekeningen niet eens kunnen verifiëren, zouden waarschijnlijk tot veel reacties leiden. Om ervoor te zorgen dat CBDC’s een eerlijke kans maken tegen andere betalingssystemen, is het van cruciaal belang om deze technische details glad te strijken.

Naast elkaar bestaan van CBDC’s, stablecoins en andere betaalmethoden

Hoewel sommigen misschien geloven dat CBDC’s de toekomst van geld zijn, zal de overgang naar CBDC’s langzaam en hoogstwaarschijnlijk gedeeltelijk zijn. En dat is als CBDC’s zelfs maar succesvol zijn.

Volgens een rapport van de Bank voor Internationale Betalingen (BIS) zouden CBDC’s bijvoorbeeld een use-case kunnen vinden bij het faciliteren van grensoverschrijdende betalingen, het verbeteren van de beperkte openingstijden van banken en lange transactieketens. Handelaren en groothandelaren kunnen direct profiteren van snellere afwikkelingstijden en minder papierwerk.

CBDC’s zijn ook veelbelovend voor het afwikkelen van hoogwaardige bulktransacties voor groothandelaren en entiteiten. Vorige maand begon de VS met een 12 weken durend proefprogramma van de digitale dollar met een groep grote banken en de Federal Reserve Bank of New York.

Andere betaalmethoden, zoals creditcards en contant geld, zullen waarschijnlijk in de nabije toekomst naast CBDC’s bestaan, waarbij elk een ander publiek aanspreekt. In geavanceerde economieën, waar we al een afname van contant geld zien, kunnen CBDC’s het proces versnellen en de behoefte aan geldautomaten verminderen. Gebruikersacceptatie zal de uiteindelijke beslissende factor zijn.

Het aanpakken van controle over de geldstroom en privacy kwesties

Een van de belangrijkste argumenten tegen CBDC’s draait om gegevens privacy en overheidscontrole over individuele financiële activa. Deze zorgen zijn niet ongegrond: de dreiging van Iran om bankrekeningen te bevriezen van vrouwen die geen hijaab dragen en Nigeria’s limieten voor het opnemen van contant geld schetsen de oppervlakte van wat voor soort controle regeringen mogelijk zouden kunnen uitoefenen met verplicht gebruik van CBDC’s, zoals het verwijderen van e -portemonnees als straf.

Wat gebeurt er in het geval van een oorlog? Kunnen handelsbeperkingen en financiële sancties zich uitstrekken tot overheidsbeperkingen van geld tussen landen met één klik op de knop?

Democratieën zoals de VS willen afstand nemen van de mogelijk privacy schendingen van CBDC’s. “[In China] is de digitale yuan direct-to-consumer. Het is ook een manier van toezicht.

Privacy technologieën die worden gebruikt om de privacy kwesties van CBDC te bestrijden, zullen naar verwachting populair worden in democratische landen die de nadruk leggen op mensenrechten. India heeft aangegeven dat het zal kijken naar de integratie van zijn CBDC met op privacy gebaseerde technologieën. Hoe effectief deze technologieën zullen zijn en in hoeverre ze door de overheid zullen worden geïmplementeerd, valt nog te bezien.

CBDC’s over de grenzen

De meeste landen die experimenteren met CBDC’s doen dit onafhankelijk. Dit zorgt voor een nieuw probleem: verschillende CBDC’s gebruiken drastisch verschillende ontwerp standaarden en technologieën die doorgaans niet compatibel zijn met elkaar.

Er is dus een zeer reële mogelijkheid om weer met hetzelfde gefragmenteerde, geïsoleerde financiële ecosysteem te eindigen, met CBDC’s die het probleem vergroten en niet oplossen.

We hebben dit al zien gebeuren met het huidige digital asset-ecosysteem. Verschillende blockchains zoals Ethereum, Solana en Avalanche hebben hun eigen ecosystemen, die grotendeels onverenigbaar zijn met elkaar, behalve via gemeenschappelijke punten zoals bridges of gecentraliseerde uitwisselingen. Dit probleem kan zelfs nog gecompliceerder worden met CBDC’s, die leven op privéblockchains die worden gecontroleerd door regeringen die meestal niet erg happig zijn om informatie met elkaar te delen.

Er is enige vorm van standaardisatie nodig om soepele, snelle grensoverschrijdende transacties mogelijk te maken. De oplossing van SWIFT om CBDC’s wereldwijd met elkaar te verbinden is een begin, maar er is meer samenwerking en testen tussen operationele CBDC’s nodig.

Banken en fintech-aanbieders zullen een belangrijke rol spelen

CBDC’s kunnen de macht van het bestaande financiële systeem verzwakken, met name banken. Volgens een BIS-rapport riskeren we systemische bankruns als veel mensen zich haasten om hun geld abrupt om te zetten in CBDC’s. Dat betekent echter niet dat banken en fintech-aanbieders geen rol spelen bij de acceptatie van CBDC’s.

Veel centrale banken over de hele wereld onderzoeken een hybride model voor CBDC’s, waarbij de centrale bank CBDC’s distribueert naar een gereguleerde entiteit zoals een bank. Terwijl CBDC’s zouden worden gereguleerd en beheerd door de centrale bank, zouden intermediaire entiteiten de basiscontroles voor know-your-customer (KYC), anti-witwaspraktijken en algemene transacties uitvoeren.

Om dit te bereiken, moeten banken hun structuren en teams ingrijpend herzien. Ze zullen moeten beoordelen hoe hun bestaande structuren kunnen worden geüpgraded, vernieuwd en geïntegreerd met CBDC-technologie, en bankpersoneel zal moeten worden opgeleid in de basisprincipes van gedistribueerde blockchaintechnologie. Als een bank verantwoordelijk is voor het leggen van de basis voor een CBDC, zal ze ook meer technisch personeel moeten aannemen.

CDBC, de toekomst?

Hoewel we ons nog in de ontwikkelingsfase bevinden, is één ding zeker: er is geen universele aanpak voor CBDC’s. Het succes van China met CBDC’s als autoritair land in vergelijking met de extreem lage acceptatiepercentages van Nigeria en het Caribisch gebied, levert heel andere beelden op. Om de acceptatie echt te stimuleren, moeten CBDC’s hun strategieën aanpassen op basis van de behoeften en prioriteiten van hun klanten – of het nu gaat om privacy, efficiëntie van betalingssystemen of grensoverschrijdende betalingen.

De meeste CBDC-modellen zijn nog nieuw, met weinig succes wat betreft acceptatie en gebruiksgemak. Retailconsumenten, vooral degenen die tevreden zijn met de bestaande betaaloplossingen, zullen de moeilijkste sector zijn om te overtuigen.

Bovendien past het de meeste mensen gewoon niet goed om overheden meer controle te geven over hun financiële activa, tenzij er iets voor hen tussen zit.

Haerstraat 125
7573 PA Oldenzaal

© 2022 BitStaete | Privacy | website Bureau Peters

Bitstaete

Ons team

Contact