Een combinatie van “token” en “economie”, tokenomics is een verzamelnaam voor de elementen die een bepaalde digital asset waardevol en interessant maken voor investeerders. Van het aanbod van een token en hoe het wordt uitgegeven tot zaken als welke usecase de token heeft.
De tokenomics is een belangrijk concept om te overwegen en te onderzoeken bij het nemen van een investeringsbeslissing, omdat uiteindelijk een project dat slimme en goed ontworpen economics heeft meer kans heeft om beter te presteren dan wanneer dit niet aanwezig is. Een goed ontwikkeld platform vertaalt zich in de loop van de tijd vaak in een grotere vraag naarmate nieuwe investeerders naar het project toestromen, wat op zijn beurt de prijzen van de asset verhoogt.
Oprichters en ontwikkelaars moeten bij het lanceren van een project de tokenomics van hun oorspronkelijke digital asset zorgvuldig overwegen als hun project investeringen wil aantrekken.
De economische structuur van een digital asset bepaalt hoeveel investeerders een specifieke munt of token interessant vinden om te kopen en vast te houden. Net zoals hoe fiat-valuta’s allemaal verschillend zijn, heeft elke digital asset zijn eigen monetaire beleidsvorming.
Tokenomics bepalen twee zaken over een crypto-economie: de elementen van de token die aangeven hoe de token zal worden gedistribueerd en het nut van de tokens die de vraag beïnvloeden. Vraag en aanbod hebben een enorme impact op de prijs.
Belangrijke variabelen wat betreft Tokenomics:
Governance speelt tegenwoordig een grote rol in tokenomics. Veel tokens fungeren als zogenaamde Governance-tokens, wat betekent dat holders van de digital asset stemrecht krijgen om de toekomstige regels en beslissingen van een project te beïnvloeden. Dit alles in naam van decentralisatie; in plaats van dat een gecentraliseerde groep ontwikkelaars de baas is, kunnen tokenhouders stemmen over hoe het platform moet worden beheerd.
Denk aan governance-tokens als aandelen in een beursgenoteerd bedrijf, zij het zonder CEO.